GOD JUL och ett riktigt Gott Nytt År!

Nu har julen anlänt och gått igen! Måste säga att det var en bra jul! Trodde att det skulle vara jobbigare än vad var. Inte jobbigt alls faktiskt för jag får uppleva något nytt nu. Och Även om jag inte firar jul med min familj så har jag ju alltid nästa år då jag kan göra det! Så bestämde mig för att njuta av andras traditioner istället!

På fredagen kom Jeffs släkt och vi åt julmat med dem, mycket trevligt! Annars gjorde vi inget speciellt.

Självaste julafton är ju ingen big deal här. Så blev ju inte att vakna upp med pirr i magen den här dagen! Jag vaknar egentligen inte upp med pirr i magen längre, men ändå! Men jag bestämde mig för att göra den lite svenskjulig trots allt! Så började dagen med att göra tomtegröt som faktiskt blev god! Så njöt till den medan jag andades in julkänslan som började komma mer och mer! Samtidgt hände dansk jul i köket! Inte mindre än 5 ankor tillagades! Min värdfamiljs andra utbytesstudent var här för att fira jul med oss och tydligen är det deras julmat så han tillagade det som förberedelser inför juldagen! Efter det var det dags för svenska köttbullar! Med hjälp från Tucker, min värdbror, gjordes det köttbullar på nästan 2.5 kg och det tog ett tag kan jag lova! Vi rullade och stekte och rullade och stekte. Men oj vad bra de blev! Har tyvärr ingen bild på själva akten, men här är köttbullar i alla fall!

På kvällen kom lite gäster över, en blanding av Loris och Jeffs släkt. Då serverades mina underbara köttisar! Och vilken succé de blev! Jag hade hoppats att det skulle bli några över som jag kunde äta någon annan dag, men icke. De var borta när kvällen var över! Visserligen åts några under tillagning av mig, Tucker, Jared och Peter. Men ändå!
Efter middagen åkte vi till kyrkan för jukaftonsmässa och det gick på bra. Gick fort och inga större konstigheter!

Sedan på söndagsmorgonen blev jag väckt vi 8-tiden och det var dags för julklappsöppning! Här är en bild på hur mycket julklappar som låg under vår gran! Måste ju dock tillägga att vi var 7 personer.

Det tog ett tag att öppna alla della paket! Det var ju inte så att man blev tilldelad sina och sedan sitta i lugn och ro och öppna dem. Nejnej, här var det ett paket i taget och alla var tvugna att kolla på när man öppnade det! Inte konstigt att det tog lång tid.. Men måste säga att jag är otroligt nöjd över mina julklappar! Känner mig bortskämd och att jag fick alldeles för mycket.. De frömsta grejerna var i alla fall en coat - mycket snygg måste tilläggas! - och så ska vi på en basket match 7de januari! På bilden kan man till och med see my Illinis foam finger som jag ska ha när jag hejar!
Sedan kom gästerna, Loris släkt, och det blev massvis med mat! Ojojoj! Men favorit måste jag säga var den danska julmaten, ankan var delicious med sina speciella potatisar och sås! Mumma på det! Åt otroligt mycket såklart!
Efter middagen var det dags för julklappsleken! Alla skulle ha köpt en present som började på första bokstaven i sitt namn. Gick väl sådär, men blev bra ändå! Jag är lyckligt ägare till 20 dollar i 1 dollars sedlar!
Sedan var det dags för ännu mer mat, aka efterrätt, innan gästerna begav sig hemåt! Pecan paj var min favorit, mycket gott!
Kvällen spenderades med värdfamiljen+Peter vid köksbordet spelandes phase 10. Ett kortspel som påminner om Uno fast egentligen inte är det minsta likt, haha. Det är ett kul spel även att det tar några timmar. Och när det äntligen var klart visade resutatet att svensken förlorade. Men jag hade kul ändå!
Sammanfattningsvis var det en mycket bra dag och jag är glad över att ha upplevt en riktigt amerikansk jul!

Imorgon bär det av till Minnesota! Där blir det billig shopping och IKEA! Är så otroligt pepp kan jag lova! Min absoluta största glädje skulle vara om de hade fil, men är otroligt tveksam till det. Vet i alla fall att de har andra svenska gottigheter som ska utforskas! Resan dit tar 8-9 timmar, och bilen vi åker i är inte den bekvämaste så vi får väl se hur det går.. Ska försöka sova mig igenom största delen.
Vi kommer hem på söndag vilket betyder att jag kommer spendera nyårs afton där. Och vi har inga speciella planer, så får väl se hur det blir! Ännu en ny upplevelse i mitt amerikanska liv!

Borde sova nu eftersom klovkan är ställd på 6, vilket är om exakt 6 timmar i denna minut. Men vill ju vara så trött som möjligt inför bilresan imorgon så ska försöka hålla mig vaken ett par timmar till i alla fall.

Hoppas ni där hemma hade en fantastisk jul och får en underbar nyårskväll. Är ju likte sjukt att ni kommer leva 7 timmar i 2012 medan jag fortfarande lever i året 2011! Hyfsat coolt tycker jag! I alla fall, hej då och ha det underbart!

Kommentarer
Postat av: Agnes

Jag är sjukt avundsjuk på ditt finger.

2011-12-29 @ 13:53:16

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0